Webáruház indítása

Webshop indítás lépésről lépésre

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján egyre erősebb tendencia, hogy már nem csak a hagyományos, offline jelenléttel rendelkező üzlettulajdonosok nyitnak az online értékesítés felé, hanem a kereskedelmi előélettel és tapasztalattal nem bíró magánszemélyek és vállalkozások is webáruház indításán gondolkodnak - mindezt akár másodállásban, a fő tevékenységük mellett. 2020/21-ben különösen erősítette ezt a folyamatot a koronavírus járvány, a kijárási korlátozások miatt kevesebben vásároltak hagyományos üzletekben, illetve sokan elveszítették munkájukat vagy csak részmunkaidőben tudtak elhelyezkedni. Ebben a leírásban nekik próbálunk segítséget nyújtani, lépésről lépésre bemutatni azokat a feladatokat és költségeket, amelyek a webáruház indítás elengedhetetlen részei.

Mikor való Önnek a webáruház indítása?

A webáruház indítás nem való mindenkinek. Sokan belekezdenek, de nem mindenki lesz benne igazán sikeres. Az alábbi felsorolás talán kicsit ijesztő lehet, de érdemes már az elején tisztában lenni azzal, hogy a sikeres webáruház sok-sok tanulással és kitartással jár. Tehát mikor való Önnek a webshop indítása?

Piackutatás: a webáruház indítás előszobája

Ez az a lépés, amelyet a kezdő webáruház tulajdonosok sokszor nagyvonalúan átugranak. Pedig a webshop elsődleges és legfontosabb célja, hogy profitot termeljen a tulajdonosának. Márpedig nyereség csak akkor lesz, ha

Természetesen egy kis vállalkozás számára meglehetősen korlátozottak a piackutatás lehetőségei, de vannak olyan lépések, amelyeket bárki elvégezhet.

Ha tetszik Önnek írásunk, kérjük ossza meg másokkal is!

A webáruház indítás vállalkozási feltételei

Csomagküldő kiskereskedelmi tevékenységet magánszemély nem indíthat. Vagyis szükség van valamilyen gazdálkodói forma meglétére, ami lehet egyéni vállalkozás, vagy valamilyen társas vállalkozás, pl. Bt., Kft., Zrt.

Bármilyen adózási forma választható, így az egyéni vállalkozók között népszerű átalányadózás is. (Bár itt meg kell jegyezni, hogy az átalányadózás nem biztos, hogy a legjobb választás kereskedők számára, hiszen nem lehet a költségeket elszámolni, vagyis nem a nyereség az adó alapja, hanem végső soron a bevétel. Érdemes egy könyvelő tanácsát kikérni ebben az esetben.)

Korábban a KATA adózási formát is több kereskedő választotta, azonban ennek "népszerűsége" visszaesett, miután 2022. szeptember 1-től a KATÁS vállalkozásoknak csak magánszemélyektől származhat bevétele. Ha azonban a webáruház profilja, illetve termékköre ezt lehetővé teszi, még mindig lehet létjogosultsága ennek az adózási formának.

A vállalkozásnak fel kell vennie a '4791' TEÁOR kóddal rendelkező 'Csomagküldő, internetes kiskereskedelem' tevékenységi kört.

Ebbe a szakágazatba tartozó kiskereskedelmi tevékenységek keretében a vásárló az áru kiválasztását hirdetés, katalógus, webes információ, áruminta alapján vagy egyéb közvetett módon végzi. A vásárló megrendelését levélben, telefonon, vagy az interneten keresztül (általában a weboldal által biztosított speciális úton) közli. A megvásárolt terméket vagy közvetlenül az internetről tölti le, vagy fizikai valójában egyéb módon kapja meg.

Ebbe a szakágazatba tartozik:
- bármely termék kiskereskedelmi értékesítése csomagküldő szolgálat útján
- bármely termék internetes kiskereskedelmi értékesítése
- a közvetlen értékesítés televízión, rádión keresztül, vagy telefonon
- az internetes kiskereskedelmi aukció

Nem ebbe a szakágazatba tartozik:
- a gépjárművek, gépjárműalkatrészek és -tartozékok internetes kiskereskedelme, lásd: 451, 453
- a motorkerékpárok, motorkerékpár-alkatrészek és -tartozékok internetes kiskereskedelme, lásd: 4540

A webáruház indítása nem engedély köteles tevékenység (ez alól kivételt jelent, ha a webáruházban értékesíteni kívánt termékek forgalmazásához szakhatósági engedély szükséges) és nincs szükség semmilyen kereskedelmi végzettségre sem. Azonban magát a kereskedelmi tevékenységet be kell jelenteni, mégpedig a területileg illetékes jegyzőnél. A bejelentést előre igényelt adatlapon vagy online felületen lehet megtenni, a részletekről a kormányablak weboldalán tájékozódhatunk.

A webshop indítás jogi feltételei

Általános Szerződési Feltételek

A webáruházaknak tájékoztatási kötelezettsége van a vásárlók felé, mely jellemzően

terjed ki. Ezeket az adatokat jellemzően egy Általános Szerződési Feltételek dokumentumban (ÁSZF) kell az induló webáruháznak megjelenítenie, melynek elektronikus formában (pl. PDF) letölthetőnek kell lennie.

Adatkezelési tájékoztató

Részletes adatkezelési tájékoztatót is elérhetővé kell tenni a webáruház felületén, mely figyelembe veszi a 2018-ban bevezetésre került GDPR irányelveit. Ez a dokumentum tulajdonképpen a vásárló által megadott személyes adatok (név, szállítási cím, e-mail és telefonos elérhetőség) és személyéhez köthető adatok (pl. az általa megrendelt termékek, fizetés részletei) adatkezelő (maga a webáruház) és adatfeldolgozó (pl. a webáruház tárhely szolgáltatója, könyvelő, hírlevél küldő szolgáltatás, futár) általi kezelését szabályozza.

Fogyasztóvédelmi dokumentumok elkészítése

Az ÁSZF és Adatvédelmi tájékoztató a legtöbb webáruház rendszer adminisztrációs felületén feltölthető. Habár több általános sablon is rendelkezésre áll az interneten, érdemes ezeknek a dokumentumoknak az elkészítését még a webáruház indítása előtt szakemberre bízni. A szakember lehet egy jogász is, azonban ma már több olyan online szolgáltató létezik, amelyik jellemzően 10-30.000 forintos éves díj ellenében elkészíti a szükséges dokumentumokat, a webáruház számára elérhetővé teszi azokat és folyamatosan karban tartja az új szabályozásoknak megfelelően.

Milyen egyéb adatvédelmi feltételeknek kell megfelelnie egy induló webáruháznak?

A GDPR elég részletesen szabályozza azt, hogy az adatkezelésnek milyen gyakorlati módon kell történnie a webáruházban. A Viltor webáruház rendszer ezért a statikus dokumentumokon kívül aktív lehetőségeket is biztosít a szabályok betartására, ezeket elvileg minden induló webáruháznak tudnia kell.

Fontos megjegyezni, hogy a GDPR nem pusztán a webáruház, hanem a teljes vállalkozás összes adatkezeléssel kapcsolatos tevékenységét szabályozza, ami kierjed a munkavállalók adatainak kezelésére, a partnerekkel való adatkapcsolatokra és természetesen az ügyfelekre, vevőkre is. Ez egy átfogó szabályozás, amit hajlamosak az áruházak pár dokumentum megírására leegyszerűsíteni.

Webáruház indítása: technikai feltételek

Webáruház motor

A webáruház motor tulajdonképpen maga a működő webáruház, amelyen keresztül a vásárló leadhatja a rendeléseit. Számos változat létezik, amelyek tudásban és árban is eltérnek egymástól.

Domain név

A domain név az a webcím, amelyen keresztül megtalálják a webáruházat a vásárlók, pl. www.legjobbaruhaz.hu (szigorúan véve a domain csak a legjobbaruhaz.hu, a www már annak egy aldomainje, de ez nekünk most nem fontos). Magyarországon jellemzően a .hu domainek terjedtek el, de foglalhatunk .eu vagy .com domaint is (több más változat is létezik, de ezek a legismertebbek).

A domain nevet érdemes a webáruház indítása előtt lefoglalni. Természetesen vannak olyan domain nevek, amelyeket más korábban lefoglalt, így ezek már nem szabadok. Azt, hogy egy adott .hu végződésű domain szabad-e a domain.hu oldalon ellenőrizhetjük. Ha találtunk egy megfelelő domain nevet, akkor annak érdemes lefoglalni a nyelvi vagy területi változatait is (pl. www.legjobbaruhaz.com, www.legjobbshop.hu), nehogy idővel a konkurencia elhalássza előlünk.

A domain név általában a vállalkozás nevére vagy a tevékenységi körére utal. Ha induló webáruházról van szó, akkor először talán érdemes végignézni a termékkör keresőszavait tartalmazó domainek között. Vagyis pl. egy cipőbolt esetén cipo.hu, ciposhop.hu, ciposbolt.hu stb. Nyilván ezek közül már sokat lefoglaltak, de kis kereséssel találhatunk még jól csengő domain neveket. Ne válasszunk olyan domain nevet, amely egy már létező, pláne ismert név ragozott változata, vagy többes száma. A jó domain névtől ugyan nagyobb organikus (keresőkből érkező) forgalom nem fog érkezni a webáruházunkba, de könnyebb reklámozni az online felületeken, mert jobban megmarad a vásárlók fejében.

Email cím

A legtöbb webáruház megelégszik a domain cím lefoglalásával és nem gondol arra, hogy jó lenne, ha a vásárlók olyan email címmel találkoznának a webáruházban, amely nem egy ingyenes szolgáltatóé (gmail, freemail stb.), hanem a webáruház saját domain nevén működik (pl. rendeles@legjobbaruhaz.hu). Ez nem csak a webáruház reputációja miatt fontos, de technikai szerepe is van: sokkal biztosabban lehet beállítani úgy egy saját email címet, hogy a kiküldött levelek ne a vásárló spam mappájában landoljanak. Természetesen a saját domainre érkező levelek tárolásához tárhely szükséges, amely növeli a webáruház indítás költségeit, de ezen az éves szinten pár ezer forinton nem érdemes spórolni.

SSL tanúsítvány

Ma már figyelni kell arra is, hogy a webáruház biztonságos, titkosított kapcsolaton keresztül kommunikáljon a vásárlók böngészőjével vagy pl. a bankkártyás fizetési felületekkel. Ezt egy webshop esetében könnyű ellenőrizni, hiszen csak a böngésző címsorának elejét kell megvizsgálni: ha úgy kezdődik, hogy 'https', akkor biztonságos a kapcsolat, míg ha 'http' ('s' nélkül), akkor nem az. A biztonságos protokoll ma már nem csak a titkosítás miatt fontos, a Google rangsorolási algoritmusa is figyelembe veszi azt (vagyis a 'http' oldalak hátrébb sorolódhatnak), illetve a böngészők a vevők felé is jelzik, hogy nem biztonságos oldalon vásárolnak.

A titkosítás technikai megvalósítása nem érdekes most, de az fontos, hogy ha olyan oldalt szeretnénk, amely biztonságos kapcsolattal rendelkezik, akkor ahhoz un. tanúsítványra lesz szükségünk. Tanúsítványt sok erre szakosodott cég árul. A tanúsítvány általában 1 vagy 2 évre szól és a megvásárlása után fel kell telepíteni a webáruházat működtető szerverre, ami szaktudást igényel.

Az induló webáruház kialakítása

Termékcsoportok

A webáruházban a termékeket termékcsoportokba vagy kategóriákba soroljuk. A termékcsoportok segítenek átlátni a webáruház felépítését a vásárló számára, nagyon fontos tájékozódási pontok. A termékcsoportok hierarchikus felépítésű fát alkotnak, vagyis egy viszonylag nagyobb csoportból kiindulva egyre inkább szűkítik a termékek körét.

Például egy játék webáruházban egy termékcsoport út lehet a Beltéri játékok -> Társas játékok -> Kártyák -> Francia kártya, de végig kell gondolni azt is, hogy esetleg a vásárlók egy része nem ilyen csoportosításból indul ki, hanem pl. játékot keres egy kislánynak, egy 11 éves gyermeknek vagy játékot keres 5.000-10.000 forint között, esetleg egy bizonyos gyártótól.

Azaz egy terméket ne csak egy kategóriába soroljunk be, próbáljuk végiggondolni, hogy a vásárlók milyen úton juthatnak el a termékhez és ezeket az utakat tükrözze a termékcsoport fa felépítése.

A termékcsoport struktúra kialakításán túl érdemes időt szakítani a termékcsoportok részletes leírására is. Leírást nem minden webáruház rendszerben lehet termékcsoporthoz felrögzíteni, pedig keresőoptimalizálás szempontjából nagyon hasznos funkció. A webáruház indítása során törekedni kell arra, hogy minden termékhez egyedi, hasznos és megfelelő hosszúságú termék leírást adjunk meg. Csakhogy ez óriási munka, hiszen egy webáruházban több ezer termék is lehet. Ezért a webshop indítás elején könnyebb megoldásként szóba jöhet, ha a sokkal kisebb számú termékcsoportoknak írunk megfelelő ismertetőket és ezeket linkeljük, mondjuk egy blog bejegyzésből.

Termékek

Webáruház indítása során a termékek felrögzítésénél a következőkre érdemes figyelni:

Egy kezdő webáruház esetén a termék feltöltés az egyik első nagyobb feladat. Ha ezt manuálisan, kézzel végezzük, akkor több hétig is eltarthat a folyamat. Érdemes végiggondolni, hogy mely termékeink lehetnek a húzó árucikkek és ezek feltöltése után, a már működő webáruházba pótolni a többi, kevésbé releváns terméket.

A manuális feltöltésnél gyorsabb, de nem biztos, hogy jobb megoldás az automatizált feltöltés. Ekkor egy külső beszállítótól, jellemzően a nagykereskedelmi partnertől kapunk egy XML, Excel vagy CSV formátumú állományt, amelyet vagy azonnal, vagy minimális átalakítással be tudunk importálni a webáruházba. Hátulütője ennek a módszernek, hogy a termékek neve és leírása pont ugyanaz lesz, mint más webáruházaknak, amelyek ugyanezzel a listával dolgoztak. A nagykereskedelmi áruházak állományaiban a termék leírások - ha vannak - jellemzően nagyon rövidek és SEO szempontból igen gyatrák, ezeket mindenképpen érdemes idővel átírni.

Külső szolgáltatók

Szállítók

A webshop indítása előtt érdemes végiggondolni pár szempontot, mielőtt szerződünk egy futárcéggel, vagy kialakítjuk a webáruház szállítási módjait.

Magyar Posta, mint kötelező kézbesítő

A 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet 2024. március 28. naptól hatályos módosítása kimondja, hogy

3/A. § * A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.

Vagyis a webáruházaknak 2024. március 28-tól a Magyar Postát, mint egyetemes szolgáltatót is fel kell tüntetniük a pénztárban, mint választható kiszállító céget. A rendelet ugyan részletesebben nem rendelkezik a pontos tennivalókról, azonban a posta létrehozott egy, a témával foglalkozó weboldalt, amelyben részletezi a saját álláspontját és az általa elvárt teendőket. Ebben szó van arról, hogy amennyiben a webáruháznak nincs egyedi szerződése a postával, úgy

Függetlenül attól, hogy a fenti kitételek a kormány rendelet alapján mennyire tekinthetőek jogos kéréseknek, illetve mennyire esnek egybe érdekvédelmi szervezetek (pl. az Ecommerce Hungary Egyesület Kisvállalati Tagozat) véleményével, a Viltor rendszer mindhárom pontnak képes eleget tenni.

Fizetési módok és szolgáltatók

Magyarországon az internetes vásárlások során az utánvétes fizetés a legnépszerűbb. Ez nem feltétlenül csak a webáruházak miatt van így, a vevők egy nagy része sem tudja még elképzelni, hogy úgy fizessen ki egy terméket, hogy az nincs már a kezében. Így az utánvétes fizetés a legtöbb webáruház indítása során majdnem kötelező - legalább is addig, amíg idővel ki nem tapasztalják a vásárlók igényeit.

Az előre utalás egy olyan fizetési lehetőség, amit viszont a webshop indítás során butaság kihagyni. Lehet, hogy nem sokan fogják ezt választani, de amelyik vevő igen, attól a termék ára előre beérkezik, vagyis a nullára csökken a webáruház kockázata. A rendelés visszaigazoló levélben mindig tüntessük fel azt a számlaszámot, amelyre az átutalást küldhetik.

A harmadik népszerű fizetési forma a bankkártyás fizetés. Ehhez a webáruháznak szerződést kell kötnie egy pénzügyi szolgáltatóval, pl. egy bankkal (pl. K&H, CIB) vagy bankon kívüli céggel (pl. Barion, Borgun). A szerződés kötésnek lehet díja, illetve az egyes fizetési tranzakciók után jutalékot számítanak fel. Ezen kívül a fizetési szolgáltatás beindítása előtt a szolgáltató ellenőrzi a webáruházat, hogy az mindenben megfelel-e a kívánalmainak. Az ellenőrzés kiterjed a kötelezően megjelenítendő weboldal elemekre (logó, fizetési ismertető), illetve magára a fizetési folyamatra is (teszt rendelés és fizetés).

Számlázó programok

Ahogy korábban már kifejtettük, a webáruház indításhoz valamilyen vállalkozói formára van szükség, ami azt is jelenti, hogy számlaképesnek kell lennie az üzemeltetőnek, ehhez pedig valamilyen számlázó programot kell választania. A számlázó programok között vannak

A számlázó program kiválasztása előtt a fenti jellemzőket érdemes végiggondolni és a webáruház várható forgalmának vagy anyagi kereteinknek megfelelően választani. Azonban a számlázó program nem az a tétel, ami a legnagyobb szeletet jelenti majd a költségekből, évi 10-20.000 forintért teljesen online, API kapcsolattal rendelkező és széles körben támogatott számlázónk lehet.

  • Bankkártyás fizetés

    Bankkártyás fizetések

    OTP, OTP Simple, K&H, CIB, PayPal, Barion, Borgun, Worldline Saferpay, Global Payments

  • Szállítók

    Szállítók

    GLS, Express One, DPD, Magyar Posta, Foxpost, Pick Pack Pont, Packeta, Webshippy, Dropcat, Droppify, Csomagpiac, MXP

  • Számlázó programok

    Számlázók

    Cashman-FX, Innvoice, Számlázó Programom, Számlázz.hu, Billingo, ProgramTECH, ClearAdmin, ProfitTárs, Naturasoft

Készletkezelés

A webshopok készletkezelési igénye sokféle lehet attól függően, hogy pl.

A legtöbb webáruház motor rendelkezik valamilyen alap készletkezelő lehetőséggel. Vagyis be lehet állítani, hogy melyik termékből hány darab van, igény esetén ezt a készletet a rendelések alkalmával csökkenti a rendszer. Megadható, hogy a webáruház megjelenítse a termék készletszintet a vásárló számára, vagy sem, sőt az is beállítható, hogy mennyi legyen az a minimális és maximális mennyiség, amelyet a vásárló egy bizonyos termékből megvehet. A webshop a készlethiány közelébe került termékekről automatikus üzenetet is tud küldeni a kereskedőnek. Webáruház indítása előtt mindenképpen le kell ellenőrizni, hogy a felsoroltakat biztosan meg tudja valósítani a kiszemelt webshop motor.

A készletkezelés következő technikai szintje ha a webáruház rendelkezik valamilyen alap funkcionalitású készletkezelő modullal, amely már a külső készletkezelő programokhoz hasonlóan működik: nyilvántarthatóak a beszállítók, a beérkezett termékek szabályos bevételezési bizonylaton kerülnek a raktárba, a kivételezés pedig történhet online és offline is, vagyis egy hagyományos kis üzlet a személyes vásárlóit és a webáruházban rendelő vevőket is ki tudja szolgálni. A webáruház képes bizonyos kimutatásokra pl. készletmozgás, készletérték, partner- vagy tételforgalom megjelenítésére, illetve leltárfelvételi ív nyomtatására.

Webáruház indítása során valószínűleg a fenti készletkezelési funkciók bőven elegendőek, de idővel eljöhet az a forgalom emelkedés, amely már külső készletkezelő integrálását igényli. Ez csak olyan készletkezelő alkalmazások esetén lehetséges, amelyik biztosít külső API kapcsolatot a webáruházak számára. A másik feltétel, hogy a webáruház motor tudja is kezelni az így kialakított készletkezelési lehetőségeket, vagyis egy-egy rendelés alkalmával küldje el az új készletszintet a készletkezelőnek, illetve bizonyos időnként olvassa be a készletkezelő alkalmazásban tárolt készlet értékeket.

Logisztikai feladatok kiszervezése

A webáruház logisztika egy nagyon összetett feladat, amely a beszerzéstől kezdve a raktározáson át a csomagolást és a kiszállítást is magába foglalja. E feladatokat a legtöbb kereskedő webáruház indítása során saját maga végzi, azonban eljöhet az a rendelési mennyiség, amely fölött már nem éri meg plusz munkaidővel vagy új alkalmazottakkal kielégíteni a megnövekedett igényeket, hanem érdemesebb erre specializálódott külső szolgáltatónak átadni ezeket a tevékenységeket. Ők a fulfillment szolgáltatók.

Fulfillment

A fulfillment cégek leveszik a webáruház válláról a logisztikai feladatok nagy részét. Raktározzák a termékeket és a webáruház rendelések alapján csomagolják és kiszállíttatják azokat a vevőkhöz. Online felületet biztosítanak a készlet követésére és az utánvétek, visszáruk kezelését is elvégzik. Így a webáruház tényleges feladatára, a marketingre és értékesítésre tud koncentrálni.

Dropshipping

Szintén a logisztika kiszervezésének egy módja a dropshipping. Míg a fulfillment szolgáltatók esetében a termék a webáruház tulajdona, addig a dropshippingnél ez nincs így, a kereskedő még csak nem is látja a terméket. Tulajdonképpen a webáruház a gyártó vagy forgalmazó egy értékesítési pontja, amelyen keresztül megrendelt termékeket maga a gyártó (vagy dropshipping cég) raktározza, csomagolja és szállítja a vevőhöz, a kereskedőnek semmilyen teendője nincs. A dropshippingnek azért lehetnek hátrányai is.

Új webáruház indítása esetén a legfontosabb: a marketing

Ez az a témakör, amivel a webáruház indításakor és az üzemeltetés során is sokszor fog találkozni a kereskedő. A profithoz látogató, a látogatóhoz pedig ismertség kell. Az ismertség egy webshop esetén több forrásból épül fel, pl.:

Fizetett hirdetések

A webáruház indítása után talán ezzel a módszerrel érhetjük el a legtöbb potenciális vásárlót. A fizetett hirdetéseken a webáruházak világában a Google, a Facebook és az árösszehasonlító oldalak osztoznak. Az első kettőre jellemző, hogy a napi hirdetésre szánt keret előre beállítható, illetve az is megadható, hogy mennyit vagyunk hajlandóak egy reklám hirdetés kattintásra áldozni, így a költségek nem fognak a lehetőségeink fölé nőni. Az árösszehasonlító oldalak egy olcsóbb és talán hatásosabb hirdetési formát képviselnek a webáruházak számára. A Google az 'Ads' szolgáltatást kínálja, amely többféleképpen is működhet.

A Facebook fizetett hirdetései a Facebook közösségi oldalán, illetve a Facebook csoporthoz tartozó más oldalakon, pl. az Instagramon jelennek meg.

Azt, hogy egy webáruház indítás folyamán a Google vagy a Facebook felületéhez fordulunk először, valószínűleg a termékkör jellege dönti el. Bonyolultabb, több paraméterrel rendelkező és drágább termékek esetén talán a Google kereső hirdetései célravezetőbbek. Az olyan termékek esetén, melyek egyszerűbbek és a webárház impulzus vásárlásokra is számít, valószínűleg a Facebook a kifizetődőbb hirdetési forma.

Meg kell említeni, hogy ugyan a Google Ads vagy Facebook hirdetések kezelése nem agysebészet, de igényel némi tanulási időszakot és folyamatosan foglalkozni kell vele. Amennyiben úgy érezzük, hogy ez a fő tevékenységtől sok értékes időt von el, akkor ezt ki kell szervezni egy PPC (pay-per-click) szakembernek.

A fizetett hirdetések harmadik csoportját az árösszehasonlító oldalak jelentik. Rengeteg vásárló használja tájékozódásra, így feltétlenül hasznos és kikerülhetetlen szolgáltatások. A modell hasonló, mint a Google vagy Facebook termék hirdetései. Itt is egy előre elkészített és folyamatosan frissített listát tudunk átadni a szolgáltató részére. Az árösszehasonlító oldalak egy-egy termék esetén jelenítik meg az azt kínáló webáruházak ajánlatát, így a vásárlók az áruházak értékelése és a termékek ára alapján könnyen választhatnak a kínálatból. A webáruháznak a termékek listázásáért nem, de az ajánlatra való kattintásért fizetni kell.

Beépített promóciós eszközök

Egy jó webáruház motor már önmagában is sok olyan funkciót tartalmaz, amellyel segíti a vásárlókat a jobb konverzió érdekében, vagy a vevőket újabb rendelésre készteti. Ilyen lehet pl. a kupon használata, vagy egy törzsvásárlói pontgyűjtő rendszer bevezetése.

  • Promóciós lehetőségek

    Promóció

    Hírlevél, Pontgyűjtő rendszer, Kuponok, Popup ablakok, Intelligens termék ajánló, Chat alkalmazások, Sávos kedvezmények, Elhagyott kosár értesítő, Facebook remarketing és dinamikus termék hirdetés, Google Shopping, Árösszehasonlító export, Blog, Push üzenetek, RSS terméklista

  • Facebook webáruház

    Facebook áruház

    Megjelenés a Facebook felületén, komplett webáruház élmény a követői számára

  • Árösszehasonlító oldalak

    Árösszehasonlítók

    Facebook, Google Shopping, Árukereső, Árgép, Vatera, ShopAlike, Ajándék Katalógus, Apróhirdetés Ingyen, Árfaló, Árközpont, ShopMania, ShopHunter, Olcsó.hu, Olcsóbbat.hu, Horgászakciók.hu

Webáruház keresőoptimalizálás

Amikor a Google keresőbe beírunk egy kifejezést, akkor egy algoritmus dönti el, hogy az adott kifejezésre melyik weboldal találata jelenjen meg legelöl, melyik legyen a második és melyik a harminchetedik. Az algoritmus folyamatosan változik, fejlődik és rengeteg szempontot vesz figyelembe a sorrend felállítása során. Igyekszik a látogató számára legjobb, legrelevánsabb találatokat megjeleníteni, hiszen azt szeretné, ha a látogató elégedett lenne, így legközelebb is ezt a keresőt használná.

Tudni kell, hogy a keresőoptimalizálás egy nagyon lassú folyamat, amely hosszabb távon fejti ki hatását. Közvetlenül a webáruház indítása után termékeink nagyjából láthatatlanok lesznek a keresőkből érkező vásárlók részére. Ez a helyzet csak nagyon lassan, hosszú hónapok és sok munka után fog változni, amikor már elég link mutat a webshop jól megírt termék vagy termékcsoport aloldalaira.

A keresőoptimalizálás tulajdonképpen egy olyan folyamat, amely során egy bizonyos oldalt (pl. egy webáruházban egy adott termék terméklapját) az általunk jónak tartott kifejezésekre (amelyekről úgy gondoljuk, hogy a vásárló az alapján fogja keresni a termékünket) megpróbáljuk a találati lista elejére tornászni. Ehhez rengeteg módszer áll rendelkezésre, de egy olyan módszer sincs, amelyről biztosan meg lehetne mondani, hogy az egészen pontosan mekkora súllyal esik latba az algoritmus működése közben. A keresőoptimalizálással foglalkozó cégek a szakirodalomra és a több éves tapasztalatukra tudnak hagyatkozni, ami leegyszerűsítve azt jelenti, hogy ha az egyik módszer jobban működött és látványosabb eredményt hozott, mint a másik, akkor azt használják.

A keresőoptimalizálásnak vannak olyan elemei, amelyekre többé-kevésbé maga a webáruház tulajdonos is oda tud figyelni és vannak olyan feladatok, amelyekhez speciális tudás vagy kapcsolatok kellenek. Amit a kereskedő a webáruház indítás időszakában is megtehet, az a keresőoptimalizálás on-page része, amely magának a webáruháznak a helyes beállításáról szól. A témáról egy on-page keresőoptimalizálással foglalkozó bejegyzésben írtunk bővebben, érdemes alaposabban végigolvasni és a feladatokat a webáruházban elvégezni. Ahhoz, hogy a keresőoptimalizálás eredményes legyen érdemes felvenni a kapcsolatot egy erre szakosodott vállalkozással is, ugyanis a keresőoptimalizálás nem lehet teljes az általuk biztosított off-page és technikai módszerek nélkül.

Webáruház mérése

A legtöbb webáruház alig rendelkezik valamilyen információkkal arra vonatkozóan, hogy pl. hány látogatója volt az elmúlt hónapban, a látogatók honnét érkeztek, milyen volt a nemek vagy életkorok közötti megoszlás. Nem mérik, hogy a látogatók milyen termékeket néztek végig, mekkora volt a kosárelhagyások száma, hányan adtak le rendelést és jellemzően milyen termékeket választottak, a megrendelt termékek közül melyik az, amelyik a legtöbb profitot hozza stb. Márpedig ezen információk nélkül nem tudhatják, hogy milyen típusú termékbe érdemes invesztálni vagy hol és kinek érdemes reklámozni. Ezért már a webáruház indítása előtt érdemes legalább a Google Analytics merőkódját integrálni a rendszerbe. Profi felhasználók a Továbbfejlesztett e-kereskedelmi kimutatások segítségével még pontosabb adatokat kaphatnak.

Ügyfélkezelés

A vásárlónak nem csak a webáruház általános képe alapján vagy a termékek bemutatásának minőségén és árán keresztül lesz benyomása a vállalkozást illetően. A kialakult képet a kereskedő hozzáállása, ügyfélkezelése is jelentősen befolyásolja. Egy rosszul kezelt ügy óriási károkat tud okozni, hiszen a közösségi média segítségével a rossz szájízzel távozó vásárló akár több ezer embernek is továbbadhatja tapasztalatait. A rossz hír pedig sokkal gyorsabban rombol, mint amilyen sebességgel a pozitív vélemények javítanak a kereskedő megítélésén. Éppen ezért érdemes nem csak technikai értelemben, de a kommunikáció stílusában is szintet tartani.

Át nem vett csomagok kezelése

A tapasztalatok alapján rengeteg webáruház életét keseríti meg az át nem vett csomagok problémája. Ekkor a vásárló megrendel valamit, jellemzően utánvétes fizetést választ, majd a kiszállított csomagot nem veszi át. (Itt most nem a jogszabályok által megengedett 14 napos elállásról van szó.) Ennek számos oka lehet, pl.

Az át nem vett csomagok ellen nagyon nehéz védekezni. Az alábbi módszerek segíthetnek a probléma megoldásában, illetve az át nem vett küldemények számának csökkentésében.

Hibák, melyeket webáruház indítás esetén elkövetnek

Valószínűleg bármilyen koncepció mentén lehet sikeres webáruházat indítani, a tapasztalataink azt mutatják, hogy az eredmény elsősorban a kereskedőn múlik. A Viltor rendszerben is számos olyan áruház van, amelyik havi forgalma eléri a több millió forintot és van olyan is, amelyik egyetlen terméket sem képes értékesíteni. Persze nincs a kezünkben a bölcsek köve, de azért van pár olyan szempont, amit érdemes megemlíteni, hogy a webáruház legalább az első lépések során ne kövessen el nagy hibát.

A cikk folyamatosan frissül.

Próbálja ki bérelhető webáruház rendszerünket most!

  • Webáruház nyitás kötelezettségek nélkül

    Kötelezettség mentes

    A próba áruház nyitásával nem keletkezik se rendelési, se fizetési kötelezettsége.

  • Gyors webáruház indítás

    Gyors indulás

    A webáruház nyitás egy perc, csak áruháza nevét kell kitalálnia.

  • Minden webáruház funkció elérhető

    Minden benne van

    Teszt webáruházában minden éles funkció kipróbálható lesz.

Kapcsolat

  • E-mail (elsődleges kapcsolat):
    info@viltor.hu
  • Telefon
    (sürgős probléma esetén, 9:00-21:00):
    06 70 933 43 04

Közösségi oldalak

Üzemeltetés

  • Paller Endre egyéni vállalkozó
  • információrendszer programozó, gazdaságinformatikus
  • Számlavezető bank: K&H Bank Zrt.
  • Szlaszám:10404900-67525148-50481028
  • Adószám: 63478262-1-40
  • Nyilvántartási szám: 6617263
  • Adatkezelési nyilvántartási szám: NAIH-60255/2012.
  • Általános Szerződési Feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Viltor webáruház rendszer © 2009 - 2024